ThredUp, een Amerikaans platform voor de doorverkoop van kleding
voor particulieren, heeft financiering van 175 miljoen dollar opgehaald
(157 miljoen euro). Dit maakt het bedrijf bekend in een persbericht. In dat
bericht kondigt ThredUp ook aan dat het Resale-As-A-Service (RAAS) lanceert
voor retailers en merken.
Door de nieuwe investeringsrode heeft het kapitaal dat ThredUp heeft
opgehaald neer op 300 miljoen dollar (270,7 miljoen euro). Met de nieuwe
kapitaalinjectie gaat een ‘nieuwe golf van groei en expansie van het
platform’ van start. De lancering van RAAS past hierbij. “Negen op de tien
retailers willen resale testen en circulaire mode omarmen, maar hebben de
infrastructuur niet,” zo meldt het persbericht. Het nieuwe platform biedt
deze infrastructuur zodat retailers en merken tweedehands kleding kunnen
gaan verkopen. De eerste partners zullen deze maand bekend worden gemaakt.
Retailers kunnen hun klanten een ‘Clean Out Kit’ aanbieden waarbij ze oude
kleding naar ThredUp kunnen sturen en op die manier shopcredit ontvangen om
nieuwe kleding te kunnen kopen bij de desbetreffende retailer. De ‘Clean
Out Kit’ werd eerder al geïntroduceerd door het platform voor
particulieren, waarna hun items geïnspecteerd, gefotografeerd en op de
website worden geplaatst. Naast de lancering van RAAS wordt de investering
ook gebruikt voor het versterken van de infrastructuur, het opschalen van
de aanwezigheid in de thuismarkt.
Tweedehands platform ThredUp ontvangt investering van 175 miljoen
dollar
ThredUp werd tien jaar geleden opgericht als bedrijf dat mannen T-shirts
omwisselde als vorm van abonnement. Mede-oprichter James Reinhart
realiseerde zich al snel dat hij een kast vol had met kleding die hij niet
droeg en veranderde het platform naar een tweedehands kleding platform, zo
meldt ThredUp op de website. Inmiddels hebben miljoenen consumenten items
gekocht en verkocht op het platform en zijn items van meer dan 35.000
merken verkocht. Meer dan 100 miljoen unieke items zijn sinds de start van
het platform verkocht. ThredUp heeft eerder al een personal shopping
service gelanceerd met de ‘Goody Box’. Het bedrijf kiest dan items uit voor
de klant die het thuis kan passen en vervolgens een keuze maakt om het te
houden of terug te sturen. Ook kunnen klanten kiezen om hun kleding te
doneren. Dan worden de items verkocht en het geld dat daarmee wordt
gemaakt, wordt gedoneerd aan een goed doel.
Gerelateerd:
- ThredUp voorspelt dat in 2028 de tweedehandsmarkt 1,5 keer groter zal zijn dan fast fashion
- Markt voor tweedehands tassen vervijfvoudigd in zeven jaar tijd
- Duurzame trends 2019: dit is wat consumenten verwachten van modemerken
- Interview – Momox: De miljoenenbusiness van tweedehands mode
- Abonnement- en verhuurservices rukken op in de mode: hoe levensvatbaar zijn ze?
Beeld: Via Thredup Facebook
Bron: Fashion United