Uniqlo CEO verlaat Softbank bestuur, nog geen pensioenplannen

0
93

Tadashi Yanai, oprichter en CEO van Uniqlo moederbedrijf Fast Retailing,
stapt eind deze maand op als onafhankelijk bestuurder van de Japanse
SoftBank Group Corp. Hij wil zich gaan concentreren op zijn
mode-activiteiten, zo schrijft Reuters.

De zeventigjarige Yanai, die 18 jaar lang bestuurder was van Softbank en
zich vaak kritisch uitliet over de beslissingen van Softbank oprichter en
CEO Masayoshi Son, zei ooit dat hij op zijn vijfenzestigste met pensioen
zou gaan, maar geeft geen indicatie binnenkort bij Fast Retailing te willen
stoppen.

Volgens Reuters wil Yanai niet dat een van zijn twee zoons het van hem
overneemt als CEO, hoewel beiden vorig jaar promotie maakten en tot
directeuren van het bedrijf werden benoemd. Tot de mogelijke opvolgers van
Yanai behoren financiële topman Takeshi Okazaki, Uniqlo China topman Pan
Ning en Maki Akaida, het hoofd van de Japanse activiteiten van Uniqlo.

Ondertussen boekt Uniqlo grote technologische vorderingen en maakt het
bedrijf zich op voor de toekomst. Vorig jaar verving het negentig procent
van de werknemers in de flagshipmagazijn in Tokyo met robots en inmiddels
heeft het met behulp van de Japanse startup Mujin een manier gevonden om
volledig geautomatiseerd te worden.

In een land als Japan, waar de vergrijzende bevolking tot schaarste op
de arbeidsmarkt heeft geleid, biedt dit uitkomst. De nieuwe robot kan met
een arm T-shirts oppakken en ze netjes in dozen plaatsen, klaar voor
levering aan de klant. Dit is een enorme prestatie, want het oprapen van
zachte producten als kleding is voor robots altijd vrijwel onmogelijk
geweest. “We hebben samenwerkingen met modebedrijven altijd uitgesteld
omdat het zo moeilijk is,” zei Issei Takino, mede-oprichter en CEO van
Mujin in een interview met de Financial Times. “Maar de kracht van Fast
Retailing is hun vermogen om hun hele toeleveringsketen te reorganiseren om
automatisering mogelijk te maken. Als we deze uitdaging zouden aangaan, dan
zouden we dat met Fast Retailing doen.”

Foto: Tadashi Yanai via Sajjad Hussain / AFP

Bron: Fashion United