Passen in een virtuele paskamer, een paar sneakers projecteren op je
schoenenkast om te zien hoe ze bij je garderobe staan. Winkelen met
augmented reality (AR): 42 procent van de Nederlanders ziet het wel zitten.
Dat blijkt uit onderzoek van softwarevergelijkingssite GetApp.nl naar de
ervaringen van Nederlandse consumenten met augmented reality.
1.028 mensen namen aan het onderzoek deel. 17 procent van hen zei al wel
eens gebruik te hebben gemaakt van AR tijdens het online shoppen. Nog eens
42 procent hoopt dat in de toekomst te gaan doen. 77 procent van de
consumenten vindt AR vooral handig voor het online kopen van kleding en
schoenen, zo ziet GetApp. Het gebruik van AR voor het aanschaffen van
accessoires (59 procent) of meubels (55 procent) wordt ook aantrekkelijk
gevonden, maar slechts 32 procent vindt AR praktisch voor het kopen van
cosmetica.
Makkelijker kopen en minder retouren: AR in de retail
De belangrijkste redenen om AR te gebruiken zijn betere mogelijkheden om
producten te visualiseren en het experimenteren met nieuwe technologieën.
Ook hygiëne speelt een centrale rol in de aantrekkingskracht van AR,
concludeert GetApp. Immers: wie een virtueel kledingstuk past, hoeft niets
aan te raken dat eerder door anderen is aangeraakt. Van de consumenten die
niet veel voelen voor AR noemt 59 procent de voorkeur om producten in het
echt te zien en te passen als belangrijkste reden. Ook zorgen om privacy
spelen mee.
Opmerkelijk is dat consumenten aangeven minder vaak producten te
retourneren als deze met behulp van AR zijn aangeschaft. 47 procent van de
respondenten die al eens van AR gebruik had gemaakt, zegt in die gevallen
minder items terug te sturen. De meeste retourzendingen worden over
algemeen veroorzaakt door het bestellen van de verkeerde maat. AR kan
helpen bij het inschatten van de juiste maat, mits er sprake is van goede
lichaamsmetingtechniek. Als voorbeeld noemt GetApp de Nike Fit AR-app, die
de schoenmaat van klanten met een nauwkeurigheid van twee millimeter kan
opmeten.
“Toch is het laatste woord hier nog niet over gesproken,” schrijft
GetApp. 30 procent zegt juist meer artikelen terug te sturen, en “het
aantal gebruikers is nog klein (…) Ook al bestaat AR al een tijdje, toch
is de technologie nog vol in ontwikkeling en is er nog genoeg ruimte voor
verbetering van bestaande AR-toepassingen.”
Meer lezen over AR in de retail?
- Nike Inc.: eerste modebedrijf dat Facebook Messenger’s AR
tool inzet - Dior gebruikt augmented reality bij verkoop zonnebrillen
- Gucci laat mobiele shoppers sneakers passen via augmented
reality - Asos test ‘See my fit’ tool
- Burberry komt met een augmented reality shopping tool
- Top retailtrends 2020: AR, nieuwe shopwerelden en het
cureren van een duurzaam aanbod
Beeld: Studio05
Bron: Fashion United