Vijftien winkels en nieuw imago voor Distrikt Nørrebro: “Van het oude concept blijft niets over”

0
474

Vijftien winkels en nieuw imago voor Distrikt Nørrebro: “Van het oude concept blijft niets over”

EXCLUSIEFDistrikt Nørrebro
ondergaat een flinke transformatie. Het Nederlandse merk heeft het
afgelopen jaar een uitgebreide rebranding ondergaan, waarbij zowel
collecties als retailconcept onder handen zijn genomen. Bovendien heeft het
merk voor het komende jaar de opening van maar liefst vijftien nieuwe
winkels op de planning staan, evenals de lancering van een webshop.
FashionUnited spreekt formuledirecteur Wouter Spaan over de laatste
ontwikkelingen en grootse toekomstplannen.

Vijftien nieuwe winkels en een webshop

“Distrikt Nørrebro is in de afgelopen jaren echt zelfstandig geworden”,
vertelt Spaan. Het merk is losgekomen van moederbedrijf The Sting, net als
zusterbedrijven Costes en The Cotton Club, met een eigen imago – en eigen
winkels. In het najaar van 2017 opende de eerste brandstore van het
Distrikt Nørrebro. In 2018 en 2019 volgden er nog vier. Aan het eind van
2020 zullen er twintig Distrikt Nørrebro-winkels zijn. “We hebben bewust
gekozen voor de grote winkelsteden”, aldus Spaan aan de telefoon. De
winkels openen onder meer in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag,
Arnhem, Groningen, en Eindhoven. Twee daarvan openen al deze week:
Groningen op 12 februari, Utrecht op 13 februari. Ook komt er een eerste
winkel in het buitenland: in Antwerpen opent op 19 maart een filiaal.

Vijftien winkels en nieuw imago voor Distrikt Nørrebro: “Van het oude concept blijft niets over”
De nieuwe winkelinrichting
van Distrikt Nørrebro. Foto via Distrikt Nørrebro

Waar Distrikt Nørrebro eerst nog bij The Sting verkocht werd, zal het
merk binnenkort uit de winkels van het moederbedrijf verdwijnen, zo vertelt
Spaan. Het is dan alleen nog te koop bij de zelfstandige brandstores en via
de eigen webshop van het merk, die op 12 februari wordt gelanceerd.

On the edge and never afraid: de rebranding van Distrikt
Nørrebro

Het afgelopen jaar is ook het imago van Distrikt Nørrebro substantieel
veranderd. “Sinds we zelfstandig zijn, zijn we kritischer gaan kijken naar
wat er gebeurt in de markt”, legt Spaan uit. “We willen ons meer richten op
een jonge doelgroep, specifiek Generation Z en millennials. Het
oorspronkelijke merk was minimalistisch en Scandinavisch geïnspireerd. Het
nieuwe Distrikt Nørrebro is urban, street en eclectisch: on the edge
and never afraid
. Er is daarnaast meer aandacht voor duurzaamheid.
Waar mogelijk zullen we gebruik maken van gerecycled plastic en biologisch
katoen.

Vijftien winkels en nieuw imago voor Distrikt Nørrebro: “Van het oude concept blijft niets over”
Campagnebeeld van de
voorjaarscollectie 2020 van Distrikt Nørrebro. Foto: Distrikt
Nørrebro

Die identiteit vertaalt zich ook naar een nieuw retailconcept. “Het
retailconcept wordt totaal anders”, vertelt Spaan. “Van het oude concept,
dat overwegend strak en zwart-wit is, blijft vrijwel niets over. We maken
gebruik van hout, cement en oranje plexiglas. We nemen veel verschillende
panden in gebruik, en in elk pand gaan we op zoek naar de unieke elementen.
Zo is er in de winkel in Enschede een ontzettend gave roltrap waarvan we
het mechaniek willen laten zien.”

Vijftien winkels en nieuw imago voor Distrikt Nørrebro: “Van het oude concept blijft niets over”
De roltrap in de nieuwe
winkel in Enschede. Foto: Distrikt Nørrebro

Ook opvallend: in elke winkel komt een grote beamer waarop beelden van
de collecties worden getoond. “Generation Z en millennials zijn veel met
hun telefoon bezig. We willen nieuwe trends en collecties tegelijkertijd
online en offline met onze klanten delen.”

Retailsnelheid meets merkbeleving

“Wat ons bijzonder maakt als merk,” stelt Spaan, “is snelheid in
combinatie met kwaliteit in stofkeuze en merkuitstraling. Net als grote
retailbedrijven als H&M of Inditex leveren we binnen no time nieuwe trends,
nieuwe producten en nieuwe collecties. Maar daarbij houden we de
merkbeleving in de gaten: in de vele losse, wisselende collecties zit een
sterke samenhang.”

Vijftien winkels en nieuw imago voor Distrikt Nørrebro: “Van het oude concept blijft niets over”
Campagnebeeld van de
voorjaarscollectie 2020 van Distrikt Nørrebro. Foto: Distrikt
Nørrebro

Die merkbeleving uit zich ook in de manier waarop Distrikt Nørrebro in
de winkel met klanten communiceert. “In de winkel staan ambassadeurs van
Distrikt Nørrebro: de gastheren en gastvrouwen van het merk, elk met kennis
van de producten. In die zin geloven we echt in het authentieke
verkoopvak.”

Toekomstplannen

Wat zijn de toekomstplannen voor Distrikt Nørrebro? “Onze ambities zijn
heel groot en heel divers”, lacht Spaan. “Maar we hebben echt naar dit
moment toegeleefd en daar gaat nu alle aandacht naartoe. We willen er eerst
voor zorgen dat Nederland Distrikt Nørrebro kent en waardeert, en dat we
een trouwe basis van volgers hebben. Daarna gaan we kijken naar
mogelijkheden voor uitbreiding naar het buitenland.”

Homepagebeeld: Distrikt Nørrebro

Bron: Fashion United