Black Friday en Cyber Monday blijven onverminderd populair. Wel is het
koopgedrag van consumenten dit jaar anders dan voorheen, zo concludeert
marketing-consultancybureau Simon-Kucher & Partners op basis van onderzoek.
Consumenten shoppen meer online en hanteren lagere budgetten, maar plannen
hun aankopen minder zorgvuldig.
Voor de ‘Global Black Friday Forecast’ analyseerde Simon-Kucher &
Partners de verwachtingen voor Black Friday en Cyber Monday van elfduizend
consumenten in veertien landen wereldwijd, waaronder Nederland. Meer dan
zestig procent van de respondenten geeft aan dat de pandemie hun koopgedrag
veranderd heeft. Consumenten winkelen meer lokaal en online, en zijn sterk
gericht op Black Friday en Cyber Monday om kosten te sparen bij de
feestdageninkopen.
Het gemiddelde budget voor Black Friday en Cyber Monday ligt wereldwijd
tussen de 230 en 300 dollar (omgerekend tussen de 194 en 253 euro). Dat is
iets lager dan voorheen, meldt Simon-Kucher & Partners. In Nederland komt
het gemiddelde budget uit op 204 euro, tegenover 236 in 2019. Dat is
opmerkelijk: rapporten van PwC en Motivaction suggereren dat Nederlanders
dit jaar juist meer geld uit zullen geven dan vorig jaar, respectievelijk
243 en 299 euro.
Ook opvallend is dat consumenten wel voorzichtig kopen, maar hun
aankopen minder plannen, zo blijkt uit de analyse. Klanten doen meer aan
funshoppen: ze browsen door verschillende categorieën en doen meer spontane
aankopen. De uiteindelijke resultaten van de uitverkoopdagen kunnen dus nog
verrassen.
Beeld: Pexels
Image: Artem Beliaikin / Pexels
Bron: Fashion United