Waarom streetwear moet beginnen aan het volgende hoofdstuk

0
133

Waarom streetwear moet beginnen aan het volgende hoofdstuk

ACHTERGROND New York –
Aan elke trend in de mode komt een einde, en op zo’n moment gaan we door
naar het next best thing. Eind veertiger jaren heersten formele
mode en de haute couture-esthetiek. Deze looks domineerden het modebeeld en
leidden tot de groei van confectiekleding, aangezien klanten uiteindelijk
meer toegankelijke en goedkopere maar toch luxe mode gingen eisen. Daarna
kwam het doorsijpel effect. De Europese modehuizen deden iets extravagants,
het vond zijn weg naar Amerikaanse boetieks en warenhuizen, en vervolgens
sijpelde het door naar betaalbare varianten.

Waarom streetwear moet beginnen aan het volgende hoofdstuk

Ook in de moderne geschiedenis was hedendaagse mode reactionair. Neem de
hippie-stijl in de jaren zestig, de disco-looks in de jaren zeventig en de
nadruk op dure kleding in de jaren tachtig. Toen kwamen de jaren negentig,
waarin de streetwear-stijl opkwam. Het is moeilijk om de exacte oorsprong
van streetwear te vinden, maar het lijkt in de underground
subcultuur te zijn begonnen. Zoals veel andere culturele invloeden in de
Verenigde Staten, begon streetwear als onderdeel van een cultuur van jonge,
stedelijke minderheden. Van Fila-sneakers tot Tommy Hilfiger-sweatshirts,
veel Amerikaanse merken hebben hun succes te danken aan deze
minderheden.

Streetwear moet zich aanpassen aan het volgende decennium

Toen was daar de opkomst van hiphop. Hiphopvideo’s stonden bekend
vanwege hun blinged out sterren Air Force One’s tot
Gucci-sweatshirts. Terwijl hiphop uitgroeide tot het meest beluisterde
muziekgenre ter wereld, was de invloed ervan overal te voelen. Niet alleen
bij andere muziekgenres, maar ook bij mode. De streetwear-beweging groeide
uit van een subcultuur tot het DNA van merken, zoals Off-White van Virgil
Abloh, waardoor Abloh een bekende werd in de modewereld.

Waarom streetwear moet beginnen aan het volgende hoofdstuk

Het veranderde ook de esthetiek van luxemerken, waaronder Givenchy,
Balenciaga en Fendi. Toen Fendi in 2018 samenwerkte met Fila, was het
duidelijk dat de streetwear-cultuur de dominante kracht was geworden in de
mode. Een van de meest schokkende momenten in de modeindustrie van het
laatste decennium was toen Louis Vuitton Virgil Abloh benoemde als creatief
directeur
van de herenlijn. Abloh transformeerde Louis Vuitton al
snel van een traditioneel Parijs luxemerk naar een luxe streetwear-label
dat klaar is voor het volgende tijdperk. Ironisch genoeg was het Abloh die
verklaarde dat streetwear dit decennium zou doodbloeden.

Terwijl sommigen tegen Abloh in gingen en sommigen zelfs deden alsof
Abloh heiligschennis had gepleegd, was het duidelijk dat het hoog tijd was
voor een gesprek binnen de modeindustrie: streetwear heeft een nieuwe
richting nodig. De uitspraak dat streetwear doodbloedt, is absoluut
vergezocht. Maar streetwear moet zich wel aanpassen. Wat zal er volgen na
athleisure en urban-mode?

Waarom streetwear moet beginnen aan het volgende hoofdstuk

Tijdens de New York Fashion Week vertelde Dirty Pineapple een nieuw
verhaal, waarin het terugkeek naar moderne stedelingen om zo een nieuwe
streetwear-esthetiek voor het huidige decennium te creëren. Pakken konden
worden gedragen zonder stropdassen, geslachtsnormen vervaagden zonder dat
dameskleding er jongensachtig uit zag, en kleurencombinaties waren vreemd
maar spannend. Streetwear moet aan het volgende hoofdstuk beginnen, en dit
toont de mogelijkheid waar het naartoe zou kunnen gaan.

Duurzaamheid is dit decennium ook een trend in de hele industrie. Van
fast fashion labels tot bont-producenten, iedereen heeft het over
duurzaamheid. Want er is niet veel tijd om de planeet te redden, zo wordt
aan de consument duidelijk gemaakt. Als streetwear kan meebewegen met de
trend van duurzaamheid, zal de stijl zeker blijven bloeien.

Waarom streetwear moet beginnen aan het volgende hoofdstuk

Dan is er nog de evolutie van esthetiek. Terwijl athleisure het
afgelopen decennium de esthetiek van streetwear beheerste, lijkt het
huidige decennium meer in het teken van vintage te staan. Wees niet
verbaasd wanneer je iemand Alexander Wang-items ziet dragen in combinatie
met een tweedehands blazer. De esthetiek van de jaren vijftig, zestig,
zeventig en tachtig komt terug. Niet op een nieuwe manier, maar door
prijsbewuste, door stijl geobsedeerde fashionista’s die tweedehandswinkels
bezoeken.

Dus voor de liefhebbers van streetwear die denken dat de stijl
doodbloedt: geen paniek. Streetwear hoeft alleen maar uit te zoeken waar
het naartoe gaat. Mensen zullen altijd kleding willen hebben, dus het is
tijd om ze iets nieuws te verkopen.

Beeld: Foto 1 en 2: courtesy of Vladimir Weinstein/BFA
Foto 3: us.louisvuitton.com
Foto 4: Agentry PR
Foto 5: courtesy of DKNY

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en
bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Bron: Fashion United