Lissabon – “Wij geloven in digitalisering. Digitaal is de nieuwe toekomst. Het is het nieuwe normaal. Wij implementeren het in alle facetten van ons bedrijf, van productinnovatie in 3D-design tot artificial influencers,” meldt Daniel Grieder, CEO Tommy Hilfiger Global & PVH Europe tijdens het internet technologie congres Web Summit in Lissabon, waar donderdag het programma ‘Sketching the fashion of the future’ plaatsvond op een van de podia. De CEO deelt de ambitie het fashion tech bedrijf van de wereld te worden. “Momenteel werken, testen, implementeren en analyseren we nieuwe ideeën over hoe de toekomst er voor ons merk en ons bedrijf uit zal zien. Dit zijn er een paar die ik wil delen:”
De winkel van de toekomst
“De dagen dat je een winkel binnenstapt en iemand zegt ‘Hallo, hoe kan ik u helpen?’ zijn voorbij. Zodra je binnenloopt geeft je mobiel alle informatie. De winkel zal onmiddellijk weten wie je bent, waar je vandaan komt, wat je de laatste keer hebt gekocht en een selectie maken wat je deze keer zou willen kopen. Deze selectie wordt naar je toegebracht, zodat je het kunt proberen, passen en weer kunt gaan. Meer beleving, een snellere en fijnere ervaring.”
Maar dat (de winkel, red.) is slechts een ontwikkeling, stelt hij. “Er is zoveel data en technologie dat in de winkel zal worden geïmplementeerd en geanalyseerd. Data is the new asset!”.
De etalage: actiever en persoonlijker
Een tweede voorbeeld is de etalage. “Door augmented reality en de data zal de etalage er steeds anders uitzien. Op het moment dat je langs loopt wordt je gedetecteerd en wordt de etalage aangepast en gepersonaliseerd. Misschien zie je jezelf wel in de etalage, gekleed in de kledingstukken die in de winkel hangen.”
Avatar
“Maar het wordt nog gekker,” vervolgt Grieder. “We zullen allemaal onze eigen avatar krijgen. Je avatar kan online winkelen en ook berichten sturen. Zo kunnen we alles sneller doen.” Hij meldt dat Tommy Hilfiger hier al mee experimenteert.
Volgens Grieder is het magazijn van de toekomst niet langer alleen een magazijn met goederen. Het kan gebruikt worden voor personalisatie, inzameling, recycling etcetera.
Digitaal (in)kopen
In de digitale showroom maakt de inkoper een digitale selectie. Er zijn dus geen fysieke samples meer. Ook kan de inkoper alvast bekijken hoe de merchandise zal staan in zijn winkel.
Als eindconsument kan je straks eveneens digitaal kopen. “In plaats van dat jij kleding past, kan je avatar elk product in de digitale wereld passen.” Ook dit gebeurt volgens de CEO al in een aantal testwinkels van het merk.
“Innovatie gaat steeds sneller. Niets blijft zoals het vandaag is. Zelfs morgen zal niets zijn zoals vandaag. De eindconsument dicteert hoe het zal zijn in de toekomst.”
“Ik geloof dat we ons business model steeds drastisch moeten omgooien. Dat is de enige manier om innovatief en vernieuwend bezig te zijn. Kanttekening is wel dat we onze financiële resultaten moeten handhaven, die kunnen niet op de schop, maar feit blijft dat wie niet verandert, wie niet innoveert, die bestaat straks niet meer.”
Foto: Daniel Grieder. Credit: Piaras Ó Mídheach/Web Summit via Sportsfile
Bron: Fashion United