Fast Retailing, het Japanse moederbedrijf van modeketen Uniqlo, opent de
aanval op eenmalig gebruikt plastic. Het bedrijf wil de komende zestien
maanden het gebruikte plastic zowel in de winkel als in de logistieke keten
met 85 procent reduceren. Dat heeft Fast Retailing via een persbericht
bekendgemaakt.
In september worden alle 3500 winkels van de Uniqlo keten wereldwijd van
nieuwe papieren tasjes voorzien die alle plastic tasjes moeten vervangen.
In winkels waar reeds papieren tassen worden gebruikt, zoals in Europa het
geval is, worden die ook vervangen door de nieuwe papieren tassen die van
FSC gecertificeerd of gerecycled papier zijn gemaakt. Dat geldt ook voor de
dochterondernemingen Theory, Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam en
PLST. Tevens gaat Uniqlo herbruikbare tassen verkopen. Op de Japanse
thuismarkt gaat Uniqlo zelfs geld te rekenen voor de papieren tasjes ten
einde klanten aan te moedigen een eigen tas mee te nemen of een
herbruikbaar exemplaar te kopen.
Maar de grootste uitdaging is waarschijnlijk het wegwerken van alle
overbodige plastic van productverpakkingen. Daarvoor moet Uniqlo immers de
hele keten van toeleveranciers af. In het persbericht zegt Fast Retailing
dat deze zomer al een begin wordt gemaakt met het reduceren van plastic
verpakkingen van alle Heattech, Airism en andere bodyfashion producten. Per
september worden ook de sloffen niet meer in plastic verpakt wanneer die
naar de winkels worden gezonden.
Foto: Fast Retailing
Bron: Fashion United