Whitepaper: GS1 Fashion Base – Het delen van gestandaardiseerde productdata in de mode

0
147

Deze whitepaper legt uit waarom het uitwisselen van betrouwbare en up-to-date productinformatie nodig is om te voldoen aan de groeiende informatiebehoefte van de (online) consument. Steeds meer modebedrijven kiezen voor GS1 Fashion Base om artikelgegevens te delen met hun handelspartners. En dat is  niet voor niks is, omdat het 1-op-1 uitwisselen van gegevens tijdrovend en foutgevoelig is. De paper gaat in op wat GS1 Fashion Base is en wat de voordelen zijn, zodat geen fabrikant of retailer meer een barrière ziet om met GS1 Fashion Base aan de slag te gaan.

Met GS1 Fashion Base kunnen handelspartners productinformatie met elkaar uitwisselen voor logistieke, administratieve, e-commerce- en omnichannelprocessen. Het gaat onder andere om logistieke informatie en informatie voor e-commerce zoals foto’s en video’s.

Voor alle partijen en alle productcategorieën

Om te zorgen dat de data voor alle partijen en alle productcategorieën geschikt is, kunnen naast allerlei maat-, patroon-, kleurgegevens ook gegevens als productfoto’s en video’s worden toegevoegd. Met de GS1 datapool voor de mode is het niet meer nodig  dat bedrijven onderling  afspraken moeten maken over welke gegevens, beelden en bijbehorende informatie ze delen.

Sebastiaan van Zundert, projectmanager bij GS1 Nederland: “De behoefte aan productinformatie is afgelopen jaren sterk gegroeid. Natuurlijk heeft dat extra druk op bedrijven gelegd om consistente, accurate en up-to-date informatie via meerdere kanalen te kunnen delen. Toch is het zo dat al die productinformatie figuurlijk ‘kleur’ geven aan een mode-item. Het kunnen beschikken en delen van allerlei productinformatie wordt écht simpelweg een integraal onderdeel van zakendoen.”

Hoe het werkt voor retailers en leveranciers

Leveranciers leggen informatie over hun producten één keer vast in de datapool en al hun afnemers kunnen daarover beschikken. Uiteraard geeft de leverancier zelf aan welke afnemers over de data mogen beschikken. Afnemers van de data, (veelal omnichannel retailers)  kunnen de productinformatie vanuit de datapool – en dus van verschillende leveranciers tegelijkertijd – direct en automatisch importeren in hun eigen systemen.

Edwin Belt, brancheorganisatie INretail: “Het is belangrijk dat alle leveranciers en ondernemers in de modebranche de waarde van de datapool snappen. Het is hoogtijd voor opschalen. Maar leveranciers moeten wel de tijd krijgen om die data te verbeteren en deze slag te gaan maken. Dwingen is niet gewenst, niet elke fabrikant heeft daar de ICT-omgeving al voor ingericht. We zullen als branche tijdlijnen moeten uitzetten voor wánneer we wát op orde willen hebben. Als de branche niet wendbaarder en sneller wordt, zal hun verkoopaandeel de komende jaren slinken. Efficiënt datagebruik is daarbij pure noodzaak.”

Wie doet al mee?

GS1 heeft in samenwerking met een koplopersgroep (o.a. Euretco, Just Brands, Micro Fashion, Stichd, Suitable, Van Tilburg, Van Winkel en Wehkamp) en de leverancier van de datapool (ICECAT) de datapool ontwikkeld voor het uitwisselen van productinformatie in de mode. GS1 Fashion Base wordt ondersteund door de brancheverenigingen INretail en Modint. 

Wehkamp en BESTSELLER zijn één van de eerste bedrijven geweest die als koplopers overstapten op GS1 Fashion Base. Ze wilden het uitwisselen van productinformatie serieuzer oppakken via de centrale datapool: “We kunnen niet alleen de hoeveelheid handwerk sterk terugdringen, ook helpt dit om fashionitems sneller online te koop te zetten.” Als ook “Voor leveranciers is het eenvoudiger om artikelen ‘te listen’ bij retailers. Ze voeren productinformatie maar één keer in en vervolgens is die basisinformatie eenvoudig te hergebruiken.”

Met het gebruik van GS1 Fashion Base zet u een belangrijke stap in het digitaliseren van de keten én legt u een stevige basis voor de toekomst.

Download hier de Whitepaper GS1 Fashion Base

Bron: Fashion United