Prada S.p.A. krijgt in het eerste half jaar van 2020 een nettoverlies
van 180 miljoen euro te verwerken, zo blijkt uit de definitieve
halfjaarcijfers die het modebedrijf vandaag publiceerde. In H1 2020 daalde
de retailomzet met 32 procent, en de wholesale-omzet met 71 procent. De
totale netto-omzet kwam neer op 938 miljoen euro, 40 procent minder dan in
dezelfde periode vorig jaar.
Een belangrijke oorzaak voor het verlies van Prada waren de genoodzaakte
winkelsluitingen als gevolg van de coronapandemie. Deze vormden een flinke
kostenpost voor de modegroep. In de periode van april tot mei was gemiddeld
veertig procent van Prada’s retailnetwerk gesloten. Dat kostte het bedrijf
in totaal circa 112 miljoen euro.
Vooral in Europa, Amerika, het Midden-Oosten en Japan daalde de omzet
van Prada significant. Opvallend is dat de omzet in Azië-Pacific, de
grootste afzetmarkt van Prada, slechts met 18 procent daalde. Nadat in
april de Chinese Pradawinkels weer open konden, stegen de verkopen hier
snel, zo is in het persbericht te lezen. In Zuid-Korea en Taiwan, waar geen
winkelsluitingen voorkwamen, bleef de omzet van Prada zelfs gedurende de
hele coronaperiode groeien. “Sinds de heropening van het winkelnetwerk ziet
de Groep continu herstel in de omzettrends, met significante groei in Azië
evenals bemoedigende signalen vanuit andere markten,” aldus Prada.
Patrizio Bertelli, CEO van Prada, voegt toe: “Ik ben erg trots op de
inzet en het verantwoordelijkheidsgevoel dat in deze omstandigheden door al
onze mensen is getoond. (…) De recente positieve trends in alle markten,
gecombineerd met onze solide balans en financiële positie, stellen ons in
staat om vandaag met vertrouwen naar de toekomst te kijken.”
Beeld: Prada
Bron: Fashion United