Het
aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten is in 2019 voor het tweede jaar op rij afgenomen met 1,7
procent. Daar staat tegenover dat bezoekers wel vaker iets kopen en
dat ze langer in winkelgebieden verblijven. Steeds meer ziet Bureau RMC dat
de naam ‘winkelgebied’ niet langer volstaat: de consument komt graag in een
gebied waar verschillende functies samen komen, oftewel een plek waar veel
te beleven is.
De CityTraffic-methode geeft onder andere inzicht in de
bezoekersfrequentie en de verblijfstijd. De bezoekersfrequentie is een
goede indicator om de aantrekkelijkheid van een winkelgebied te beoordelen.
Over het algemeen geldt dat hoe vaker bezoekers terugkomen, hoe loyaler ze
zijn aan een gebied. De verblijfstijd is eveneens een goede indicator om te
kijken naar de aantrekkelijkheid: op aangename plekken blijven bezoekers
langer. Steeds meer mensen zijn op zoek naar fijne plekken om zich te
vermaken.
Kleine steden: meer bezoeken, kortere verblijfstijd
Uit de tellingen van Bureau RMC blijkt dat de vier grote steden
(Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) samen een gemiddelde
bezoekersfrequentie hebben van 1,6. Ook de middelgrote steden hebben een
gemiddelde bezoekersfrequentie van 1,6. Dit betekent dat een bezoeker
gemiddeld 1,6 keer per week een bezoek brengt aan het stadscentrum. De
kleinere steden doen het aanzienlijk beter en hebben gemiddeld genomen een
bezoekersfrequentie van 1,8. Het aanbod, de sfeer en concurrerende
winkelgebieden in de buurt zijn belangrijke factoren die bij kunnen dragen
aan een hogere bezoekersfrequentie en verblijfstijd.
Verder zien we dat bezoekers langer verblijven in de grote steden: 34
procent van de bezoekers blijft gemiddeld langer dan twee uur. Bij zowel de
middelgrote en kleine steden verblijft maar 21 procent langer dan twee uur
(zie figuur 1). Een bezoek aan de stad is al lang niet meer alleen voor
winkelen. Steeds vaker wordt een bezoek aan de stad dan ook gecombineerd
met andere activiteiten. Het winkelen wordt tussen de middag onderbroken om
te genieten van een vers belegd broodje met een kopje koffie of men bezoekt
een museum tussendoor. Daarnaast zien we dat steeds meer winkelgebieden
evenementen organiseren om bezoekers te trekken. Al deze ontwikkelingen
hebben het uiteindelijke doel om meer bezoekers te trekken en ze langer in
het gebied te houden.
Één op de vier bezoekers in Rotterdam blijft langer dan drie uur
Het afgelopen jaar is in alle vier de grote steden de gemiddelde
verblijfstijd gestegen. Gemiddeld verblijven bezoekers het langst in
Rotterdam. Maar liefst 23 procent van de bezoekers in Rotterdam blijft
langer dan drie uur. Kijken we naar de bezoekersfrequentie dan zien we dat
Amsterdam de laagste bezoekersfrequentie heeft van de vier. De vele
toeristen die de stad vaak maar tijdelijk bezoeken hebben een grote invloed
op de gemiddelde bezoekersfrequentie.
Zoetermeer, Hengelo en Roosendaal hebben hoogste
bezoekersfrequentie
De middelgrote steden zijn qua gemiddelde bezoekersfrequentie
vergelijkbaar met de vier grootste steden en qua verblijfstijd
vergelijkbaar met de kleinere steden. Positieve uitschieters qua
bezoekersfrequentie zijn Zoetermeer, Hengelo en Roosendaal. Deze drie
steden zijn er goed in geslaagd om bezoekers vaker terug te laten keren.
De afwezigheid van andere winkelgebieden in de directe nabijheid zou een
mogelijke verklaring kunnen zijn voor de hogere bezoekersfrequentie. Naast
het gegeven dat bezoekers uit Zoetermeer, Hengelo en Roosendaal vaker een
bezoek brengen aan het stadscentrum verblijven ze er procentueel gezien
ook langer dan in de andere middelgrote steden.
Speel in op de wensen van de consument
Het is van belang de wensen van de consument goed te kennen en hier op
een zo goed mogelijke manier op in te spelen. Het aanbod in combinatie met
een aantrekkelijke omgeving zorgt er uiteindelijk voor dat bezoekers langer
blijven en vaker terugkeren. Een belangrijke boodschap aan winkelgebieden
is dan ook: weet wie je bent. Een kleinere stad heeft een ander bezoekdoel
dan een grote stad. In kleinere steden komen bezoekers vaker, maar ze
brengen er minder tijd door.
Dit artikel is geschreven door Rutger Koop consultant bij Bureau RMC. Al meer
dan 30 jaar werkt RMC aan toekomstbestendige winkels en winkelgebieden. Met
een verleden in retail en kennis van big data verbetert RMC de strategie
van iedere winkel en elk winkelgebied. Met de CityTraffic- methode meet RMC
24/7 de drukte in meer dan 100 binnensteden in Nederland en België.
Gerelateerd uit het archief :
Beeld: Figuur 1, eigendom Bureau RMC.
Winkelstraat foto, credit FashionUnited.
Bron: Fashion United