River Island noteerde voor boekjaar 2018 een forse daling van de
operationele winst met 56 procent naar 35,1 miljoen pond (39,8 miljoen
euro), vergeleken met een 80,6 miljoen pond het jaar daarvoor.
Oorzaak van de daling waren de aanhoudende investeringen die het Britse
modebedrijf heeft gedaan, waaronder in technologie en diensten, en in de
opening van vier nieuwe verkooppunten en de verhuizing van negen andere.
De omzet daalde tevens naar 919,7 miljoen pond (1,04 miljoen euro),
vergeleken met 944,5 miljoen pond in 2017.
”Ondanks de moeilijke marktomstandigheden hebben we onze visie voor de
lange termijn behouden om een veerkrachtige onderneming te bouwen en we
blijven ons onophoudelijk focussen op onze klanten en hun modebehoeften. We
noteren aanhoudende groei online en bij onze groothandelspartners, en we
blijven ons inzetten voor het behouden van fysieke winkels op de high
street; allemaal belangrijke gebieden die toekomstige groei
ondersteunen,” liet topman Ben Lewis in een persbericht weten.
”We beleven echter ook een daling van de winst en toenemende kostendruk
op onze onderneming. Het is duurder geworden om het niveau van onze service
aan onze klanten te handhaven en we moeten harder werken om slechts stil te
blijven staan. Naarmate we blijven ontwikkelen en aanpassen aan de
veranderende behoeften van onze klanten, zullen we blijven investeren in de
lange termijn op het gebied van product, technologie, winkels, service en
onze mensen.”
Lewis treedt eind september af als CEO en wordt opgevolgd door Will
Kernan. Lewis blijft wel aan als bestuurder van River Island.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op fashionunited.uk. Vertaling en
bewerking door Wendela van den Broek.
Foto: River Island/Facebook
Bron: Fashion United