Workshops, foodcourts en playgrounds: meer ruimte voor vermaak en informatie op Modefabriek

0
478

Workshops, foodcourts en playgrounds: meer ruimte voor vermaak en informatie op Modefabriek
REPORTAGE

Wie al langer in de
retailwereld zit, weet dat aan het einde van januari de agenda draait om
Modefabriek. Voor de wintereditie zijn stromen van bezoekers al te zien op
de weg, de trottoirs en in de metro’s op zondagochtend. Voordat de beurs
officieel geopend is, staan al flinke rijen mensen te wachten om de
beursvloer te verkennen. Modefabriek evolueert de laatste jaren steeds meer
van een traditionele inkoopbeurs naar een plek om geïnspireerd te raken en
elkaar te ontmoeten. Op de beursvloer van deze wintereditie is dat goed te
zien. Foodcourts, playgrounds, talks en nieuw op het programma: workshops.

De ervaren Modefabriek-bezoeker valt op dat binnen de vier hallen meer
ruimte is voor ervaringen, activiteiten, leisure en food. Koffiecorners,
zitbanken, ruimte voor workshops, ruimte voor spellen zoals ping pong:
Modefabriek krijgt meer en meer het gevoel van een evenement. Een leuk
dagje uit waar het hele team mee naar toe kan. Terugkerende elementen zijn
de boekwinkel, de trend hub en de diverse gecureerde winkels. Het evenement
is deze editie uitgebreid met een denim markt, een ruimte voor fashion
matches waar mensen kunnen ‘speeddaten voor een nieuwe business partner’ en
natuurlijk de expert workshops.

Modefabriek CEO Lucel van den Hoeven vertelt op zondag dan ook dat deze
richting van het evenement verder uitgebreid zal worden. “We zijn nog bezig
met het finetunen van de richting die we als bedrijf en als beurs op gaan.
De eerste aanzet is er en is nu ook te zien op de beurs. Vermaak is daar
een onderdeel van, maar we willen ook grote stappen maken op het gebied van
informatie delen.” Van den Hoeven noemt bijvoorbeeld e-commerce,
digitalisering, ondersteunende technologie die retailers nodig hebben voor
de toekomst. “Die richting zijn we nu aan het onderzoeken. Dat gaan we in
de zomer echt meer uitrollen.”

Workshops, foodcourts en playgrounds: meer ruimte voor vermaak en informatie op Modefabriek

Workshops, foodcourts en playgrounds: meer ruimte voor vermaak en informatie op Modefabriek

Modefabriek weer terug naar traditionele zondag en maandag

De keuze om terug naar de zondag en maandag te gaan is mede gemotiveerd
door de schema’s van de retailers buiten de randstad. Waar binnen de grote
steden retail elke dag doorgaat, is de zondag in veel andere gebieden nog
een vrije dag. Een ideale gelegenheid om met het hele team inspiratie op te
komen doen op de Modefabriek, zo beaamt Van den Hoeven. Uiteindelijk is dat
wat het evenement wil bereiken, dat mensen hier geïnspireerd raken en
informatie komen opdoen. “Ik geloof nog steeds erg in de maandag en
dinsdag, maar het heeft adem nodig.” De inspiratie die Modefabriek
retailers en hun teams wil geven is terug te zien in het nieuwe
workshopprogramma. Zo zijn er workshops over stoffen, maar ook
retailcoaching en e-commerce. “We zien dat de workshops op zondag echt
helemaal vol zitten. Wat dat betreft, als je kijkt naar de data en de
behoefte die er is bij de retailers, dan kan je daar in voorzien met het
programma.” Van den Hoeven voegt toe dat Modefabriek ook het personeel van
de retailers steeds meer wil betrekken bij het evenement. “Dat het ook voor
het personeel meer een meerwaarde heeft en daar heb je de zondag wellicht
meer voor nodig.”

Ook in diverse stands zijn dingen te doen. Zo kunnen bezoekers bij
Shabbies Amsterdam en Fred de la Bretonière een presentje personaliseren,
kan er bij herenmodemerk Kultivate Mario Kart gespeeld worden en hangt er
voor de rest verbazingwekkend weinig kleding in de stand, diverse andere
stands hebben ook een race-spel staan en bij Birkenstock kan een leren
armband gepersonaliseerd worden. Bewegende elementen trekken ook de
aandacht bij stands zoals Co-Exist.

Niet elk merk gaat voor een overdadige stand. In vergelijking met enkele
jaren en edities geleden valt op dat er nog maar enkele hele grote en over
de top stands zijn, voornamelijk aan de randen van de hallen. Meer en meer
merken kiezen er voor om een klassieke stand met kledingrekken en een witte
of neutrale achtergrond.

Sommige merken trekken niet de aandacht met overdadig grote stands, of
bewegende elementen, maar met hun afwezigheid. Op de beursvloer snelt een
vrouw naar de rest van haar groep toe. “10Days staat er niet en ook My O My
is er niet.” Wanneer het vloerplan van deze wintereditie met die van zomer
2019 wordt vergeleken zijn er meer afwezigen te spotten. Bijvoorbeeld
Studio Anneloes en daarbij L.O.E.S. Lot’s of easy styles, alle
Bestseller-merken, Liu Jo, Loavies en Miss Green. De reden hierachter
blijft giswerk, maar wanneer gekeken wordt naar de internationale kalender
valt op dat diverse beurzen in Duitsland tijdens hetzelfde weekend
plaatsvinden.

Workshops, foodcourts en playgrounds: meer ruimte voor vermaak en informatie op Modefabriek
Workshops, foodcourts en playgrounds: meer ruimte voor vermaak en informatie op Modefabriek

Gedempte kleuren voeren boventoon op Modefabriek – verdwijnt zwart?

Een jaar geleden was duidelijk te merken dat kleur de donkere tinten van
de troon stootte. Het winterseizoen was nog nooit zo kleurrijk. Deze
tendens zet nu verder door, maar iets afgezwakt, zo lijkt het na een ronde
over de beursvloer. Zwart is nog maar weinig te zien, een hint dat trendforecaster Lidewij Edelkoort gelijk
krijgt met haar voorspelling?
Bruintinten zijn echter ruim
vertegenwoordigd en ook gedempte kleuren met veel natuurlijke tinten voeren
de boventoon. Kleur claimt dus steeds meer een plek in de wintercollectie,
maar deze wintereditie neemt kleur een kleine stap terug.

Om alvast vooruit te kijken: Lucel van den Hoeven geeft aan dat de
zomereditie weer een stap verder gaat met betrekking tot de
informatieverstrekking van het evenement. Van den Hoeven vertelt dat de
kern van Modefabriek blijft de inkoop en verkoop van producten, maar het
palet van de beurs wordt steeds verder uitgebreid met onder andere
servicegerichte informatie en de technologie achter de retail. “We gaan ons
bereik absoluut uitbreiden, maar in welke vorm en op welke manier, zijn we
nu dus nog aan het finetunen. Dat wordt in de zomer verder uitgerold. De
volgende editie vindt plaats op 5 en 6 juli 2020, maar voordat we alweer in
de zomermaanden zitten: Modefabriek is op maandag 27 januari nog te
bezoeken tot zes uur in de Rai in Amsterdam.

Workshops, foodcourts en playgrounds: meer ruimte voor vermaak en informatie op Modefabriek

Workshops, foodcourts en playgrounds: meer ruimte voor vermaak en informatie op Modefabriek

Beelden: FashionUnited

Bron: Fashion United