CEO INTERVIEW
Antwerpen –
Belgisch modehuis Xandres richt z’n pijlen op de Nederlandse markt. Na de
opening van een eigen showroom in Naarden-Vesting opent de eerste pilot
store in Den Bosch met de drie labels – Xandres, Xandres Gold en Xandres
Studio – in de rekken. FashionUnited sprak met CEO Patrick Desrumaux over
de plannen van het merk.
Waarom is voor Den Bosch gekozen?
“We hebben een tiental steden onderzocht om te kijken wat de
mogelijkheden waren, we kijken ook naar de traffic in de straat, hoeveel
inwoners de stad heeft, de aantrekkingskracht van het centrum en welke
collega’s zitten er al. Maar er hoort ook wat buikgevoel bij: het is een
mooie, rustige stad die aanleunt bij de waarden van Xandres.”
Wat zijn jullie verwachtingen voor de Nederlandse markt?
“We bedienen de Nederlandse markt al jaren, vanuit de Belgische
structuur, de inkopers kwamen helemaal naar de showroom in Destelbergen,
wat best ver is, dus openden we er nu eentje in Naarden. Met de opening van
een of meer winkels willen we aan het Nederlandse publiek tonen wie we
zijn, onze naambekendheid een extra duwtje in de rug geven. We zullen niet
meteen heel Nederland veroveren maar er zijn meer Nederlandse vrouwen dan
Belgische én hun morfologie en stijl matcht met die van Xandres. Ik hoop
stiekem wel om binnen de vijf à zeven jaar het niveau van België te kunnen
evenaren.”
Komt het concept overeen met het Belgische?
“De cataloog en het beeldmateriaal zijn hetzelfde omwille van de
internationale look en feel. Maar we houden wel rekening met de dynamiek
van de lokale winkel door kleine ingrepen. Winkeliers kennen de klanten
door en door, weten welke klant wat koopt, er is dus een lokale aanpak in
functie van de winkel en regio. We gaan Nederlandse vrouwen geen ander
assortiment aanbieden, maar ze zijn doorgaans wel groter dus kan het wel
dat we onze broeken er vijf centimeter langer moeten maken. Een ander
aanbod kan misschien wel op langere termijn.”
Staan er nog meer winkelopeningen in Nederland of buitenland op de
planning?
“In Den Haag, Breda, Rotterdam en Amsterdam bekijken we een aantal panden,
maar we willen eerst zien wat de markt doet, er zal dus wel nog wat tijd
overheen gaan. We liggen ook bij multimerkenwinkels in Zwitserland en
Luxemburg, en koesteren internationale ambities om nog een Europese markt
aan te spreken.”
Hoe positioneren de drie labels Xandres, Xandres Gold en Xandres Studio
zich?
“Xandres bestaat al vijftig jaar, met aan de basis waarden als
duurzaamheid, kwaliteit, pasvorm, tijdloosheid, dat is ons DNA. Tien jaar
geleden begonnen we een lijn voor grotere maten, Xandres X-line, nu Xandres
Gold, een afgeleide met hetzelfde dna, dezelfde prints en feel. Xandres
Studio is meer niche, een beetje ons modelab, wat specialer, aparter,
dynamischer, moderner of actueler om ook een jonger publiek aan te
spreken.”
Hoeveel collecties ontwikkel je elk jaar? Hoe vaak liggen nieuwe
stijlen in de winkels?
“We hebben vier collecties per jaar, zowel voor Xandres als Xandres
Gold. We kwamen tot de vaststelling dat je de klant ook tussenin moet
prikkelen, dus zijn er een zestal compactere capsulecollecties, een voor
een à twee na een grote collectie. Dat zijn vaak samenwerkingen met
creatieve talenten. Xandres Studio is priller dus nog beperkter, daar
houden we het bij twee collecties per jaar.”
Jullie bestaan al meer dan vijftig jaar en hebben dus de introductie
van fast fashion meegemaakt. Heeft dat gevolgen gehad voor het merk?
“We gaan afbreuk doen aan onze waarden maar als je onder fast fashion
verstaat dat je sneller trends moet oppikken en produceren, daar konden ook
wij niet onderuit. Maar wel zonder afbreuk te doen aan kwaliteit. Vandaag
staan het hoge en lage segment van de mode-industrie niet onder druk, het
middensegment wel. We zitten tussen couture en merken uit het middensegment
in en houden daaraan vast. We zijn niet goedkoop maar bieden kwaliteit, en
de interesse voor duurzame kwaliteitskleding neemt toe.”
Wat is jullie grootste verkoopargument?
”Ons DNA: luxueuze, kwaliteitsvolle materialen, Belgisch vakmanschap,
oog voor detail en duurzaamheid. We kunnen zowel vrouwen met doorsnee
morfologie als iets curvier verder helpen. Onze klant is tussen de veertig
en zestig jaar, hecht belang aan discrete, kwaliteitsvolle, duurzame en
stijlvolle kledij met perfecte pasvorm en is bereid daar iets meer aan uit
te geven. Ik zie ons geen mannen- of kinderkledij maken, het zijn eerst en
vooral momenteel allebei geen goede markten. Ik geloof heel erg in focus:
minder dingen beter doen. We kunnen meer groeien door de focus 100 procent
op Xandres te leggen. Ik zie de komende vijf jaar veel potentieel voor
Xandres en denk niet dat we er nog andere doelgroepen gaan bijnemen. We
gaan ook geen kleding maken voor twintigjarigen, een merk voor kleindochter
en oma, dat werkt niet.”
Beschouwen jullie Xandres als een duurzaam merk?
“We zíjn een duurzaam merk, vanuit ons DNA maar we hebben er nu ook een
afdeling voor opgericht, waarbij we alle leveranciers hebben doorgelicht –
van de materialen tot de fabrikanten – en uitgezocht hebben hoe we nog
duurzamer kunnen worden, de komende jaren. We zijn er voortdurend mee
bezig, we zijn er nog niet, het is een continu gegeven. We hebben ook een
duurzaamheidscharter ondertekend met onze producenten. Xandres heeft geen
eigen productie maar een aantal zeer sterke partners dat voldoet aan onze
normen en waarmee we al jaren samenwerken.”
Hoe loopt het in thuisland België?
“Zoals bij elk modemerk met ups en downs, dat is ook
zo bij onze collega’s, er zijn goede en slechte jaren, dat is eigen aan het
fashion-bedrijf. Je bent zo goed of slecht als je laatste collectie.
Vandaag willen we niet alleen stand houden maar ook groeien, bij een
klimaat waarin elke dag modemerken verdwijnen.”
De winkelervaring speelt vandaag een grote rol, merken jullie dat? Hoe
gaan jullie om met het snel veranderende retaillandschap?
“Wij zien vaak dat vrouwen zich online inspireren, iets vinden en het
dan in de winkel komen zoeken. Een jurk van tweehonderd euro wil je passen,
kunnen bekijken, en dan nadenken: wat koop ik erbij. De offline ervaring
moet die online inspiratie versterken. Het winkelpersoneel moet meegaan in
die beweging en de klant op een bescheiden manier helpen om een
totaallook te maken: met schoenen, accessoires, sjaals,
hoofddeksels… Klanten shoppen vaak twee à drie uur lang in onze winkels.
Daarom pasten we ons winkelconcept aan, zoals bij de shop in Den Bosch: we
spelen meer in op de beleving, winkelmateriaal werd luchtiger.”
Wat zijn de recentste ontwikkelingen binnen het bedrijf?
“De overname door Damartex geeft ons de kans en financiële ruggensteun
om internationaal te kunnen groeien. Het biedt potentieel om beter te
worden in wat we doen. Het maakte ook een tweede showroom mogelijk. Intern
waren er wat verschuivingen omdat dingen evolueren: er is het online
verhaal, er kwam een social media-departement, je moet mee evolueren.”
Wat zijn jullie doelen of plannen op korte en lange termijn? Wat is de
ultieme droom?
“Groei, zolang het ons DNA niet verloochent. Er is commercialiteit maar
ook duurzaamheid, dat moet je afwegen. Elke dag opnieuw komt er wat op je
pad, dat moet je zien en die kansen grijpen. Mijn droom is een groter merk,
kwantitatief maar ook kwalitatief, waar meer mensen met plezier werken.”
Xandres ontstond in 1968 en bood aanvankelijk perfect gesneden broeken
aan maar groeide uit tot drie modelijnen: Xandres, Xandres Gold (plus-size)
en het edgier Xandres Studio. Het merk heeft 130 werknemers.
Xandres wordt verkocht bij 160 multimerkenboetieks. Daarnaast heeft het
veertien eigen winkels in België, een in Nederland en een webshop. Het
Oost-Vlaamse modebedrijf Labels by Andres (met naast Xandres ook Hampton
Bays) werd in de zomer van 2016 overgenomen door de Franse Damartex Group, de groep rond onder meer Damart. Patrick Desrumaux nam toen de CEO-fakkel
over van Isabelle Santens. De omzet bedroeg in 2018 23 miljoen euro, zonder
btw.
Foto’s: Xandres
Bron: Fashion United