Op YouTube was onlangs de eerste virtuele catwalk te bekijken. Het was
een van de eerste voorbeelden van hoe een modeweek er het komend seizoen
uit zou kunnen zien. Het online videoplatform toonde een mode annex
charitatief evenement georganiseerd door Carine Roitfeld's CR Runway ter
ondersteuning van het ‘amfAR Fund to Fight Covid-19’.
Het evenement bracht een groot aantal iconische namen en gezichten uit
de modebranche samen, die werden gefilmd vanuit hun eigen huis of de plek
waar ze in quarantaine zijn. Het event had als doel meer aandacht te
genereren voor de onderzoeksinspanningen onder leiding van het ‘amfAR Fund
to Fight COVID-19’ en werd geregisseerd door Fabien Constant en aan elkaar
gepraat door Derek Blasberg, Head of Fashion and Beauty, YouTube.
Deelnemende ontwerpers waren onder andere Virgil Abloh, Kim Kardashion,
Pierpaolo Piccioli, Diane von Furstenburg, Riccardo Tisci, Olivier
Rousteing, Simon Porte Jacquemus en Maria Grazia Chiuri.
Modellen werden gefilmd op geïmproviseerde catwalks in hun eigen keuken,
woonkamer of balkon, waardoor de kijker ook een glimp van de high
fashion interieurs konden opvangen. Hoewel dit voyeuristische element
het digitale evenement wat extra glans gaf, kwam de kleding zelf daardoor
op het tweede plan.
Haar en make-up, via tutorials
Modellen Alessandra Ambrosio, Winnie Harlow, Miranda Kerr en Stella
Maxwell werden gefilmd terwijl ze hun eigen haar en make-up deden met
behulp van virtuele instructies, in feite YouTube- tutorials, van Sam
McKnight (haar) en Tom Pecheux (make-up). Model Karen Elson werd gefilmd in
haar badkamer en zei: "Dank je, Carine, nu heb ik eindelijk een excuus om
me weer es op te tutten, nadat ik de afgelopen maand eigenlijk alleen maar
in een joggingbroek heb rond gehangen."
Het online mode-evenement, eigenlijk een equivalent van Lady Gaga's One
World concert, was naast een poging om het bewustzijn over het coronavirus
te vergroten en de medische frontlinie van de pandemie te ondersteunen,
voor modeliefhebbers best onderhoudend en inspirerend te noemen, maar of
het ook een effectief nieuw systeem is om collecties te verkopen valt nog
te bezien.
Het internationale modesysteem met zijn overvloed aan
catwalkpresentaties, complexe productietraject en overdaad mag dan scheef
zijn of zelfs defect, maar zonder de tactiele mogelijkheden om stof,
afwerking en pasvorm te zien, zal het nog lang duren voordat digitale
presentaties de fysieke helemaal zullen vervangen.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaald en
bewerkt door Esmerij van Loon.
Lees ook: Fashion United