Zalando maakt duurzaamheidsbeoordeling verplicht voor alle merken op het platform

0
56

Zalando maakt duurzaamheidsbeoordeling verplicht voor alle merken op het platform

Als merk verkopen op Zalando? Dan zal eerst een duurzaamheidsbeoordeling
moeten volgen, zo blijkt vandaag. Zalando meldt namelijk dat het een
dergelijke beoordeling verplicht is voor alle merken en partners van het
platform.

Zalando werkt hiervoor samen met de Sustainable Apparel Coalition en
Higg Co. Samen willen ze een wereldwijde duurzaamheidsstandaard in de
mode-industrie versnellen, aldus het persbericht. Zalando zal dan ook
gebruik maken van de Higg BRM om de beoordeling uit te voeren.

De Higg BRM beoordeelt de prestatie van merken op basis van ethische en
milieuparameters. Daarbij moet gedacht worden aan mensenrechten eerlijke
lonen en CO2-uitstoot. Op basis van de uitkomst van de beoordeling kunnen
bedrijven hun prestaties verbeteren. Zalando geeft ook aan de resultaten
van hun partnermerken te gebruiken om te begrijpen waar uitdagingen in de
mode industrie liggen. Zo wil de e-commercegigant onderzoeken hoe
oplossingen voor de industrie ontwikkeld kunnen worden zodat blijvende
verbetering zal optreden.

“Als Europa’s toonaangevend online platform voor mode en lifestyle
willen we de lat hoger leggen, als eerste handelen en onze partners op weg
zetten om de belangrijkste issues van vandaag aan te pakken –
klimaatverandering, gebruik van grondstoffen en werknemersrechten. Als
onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie do.MORE hebben we beoordelingen
rond ethische en duurzame parameters voor onze partnermerken verplicht
gemaakt. De Higg BRM zal ons helpen bij het bereiken van ons doel om
continu onze ethische standaarden te verbeteren en tegen 2023 werken we
alleen nog maar met partners die aan deze standaarden voldoen,” verklaart
Kate Heiny, Directeur Duurzaamheid bij Zalando.

De duurzaamheidsbeoordeling wordt dus verplicht gemaakt, maar aan de
resultaten lijken geen gevolgen te hangen. Het wordt namelijk niet in het
persbericht genoemd of merken op basis van de beoordeling wel of niet mogen
samenwerken met het platform.

Beeld: Zalando se

Bron: Fashion United