Zalando wil CO2-uitstoot met 80 procent drukken voor 2025

0
332

Zalando wil CO2-uitstoot met 80 procent drukken voor 2025

Zalando SE heeft zichzelf ten doel gesteld haar CO2-uitstoot de komende
vijf jaar met tachtig procent te verminderen ten opzichte van 2017.
Daarnaast moet de uitstoot die gepaard gaat met de kledingproductie van
haar eigen labels met 40 procent omlaag worden gebracht. Ook wil het online
platform dat 90 procent van zijn leveranciers – kledingmerken,
verpakkingsbedrijven en een deel van de transportbedrijven – vergelijkbare
duurzaamheidsdoelen gaat stellen. Dat verkondigt Zalando vandaag in een
persbericht.

De doelen zijn opgesteld in samenwerking met de Science Based Target
Initiative (SBTI), dat voor internationale bedrijven
duurzaamheidsdoelstellingen beoordeelt op basis van het Parijs-akkoord. In
dat akkoord werd in 2015 het streven vastgelegd om de opwarming van de
aarde te beperken tot 1,5 graden celsius ten opzichte van het
pre-industriële tijdperk. De doelstellingen worden beoordeeld als
‘science-based’ wanneer deze in lijn zijn met de reducties die noodzakelijk
zijn om de opwarming van de aarde tot 2 graden te beperken, en daarnaast
inspanningen tonen om deze terug te brengen tot 1,5 graden celsius.

Zalando laat in het persbericht weten dat het aan allerlei initiatieven
werkt in verschillende delen van het bedrijf om de eigen doelstellingen met
betrekking tot het verlagen van CO2-uitstoot te halen. Zo zal het bedrijf
alle locaties, zoals kantoorgebouwen en opslagloodsen, voorzien van
elektriciteit uit duurzame bronnen, zoals zonnepanelen. Daarnaast wil
Zalando tien procent energie-efficiënter worden door haar distributiecentra
daarvoor beter uit te rusten. De producten van Zalando’s eigen labels
zullen in de toekomst vaker van hergebruikt materiaal worden gemaakt om de
CO2-uitstoot die gepaard gaat met het produceren van nieuw materiaal te
beperken.

90 procent van Zalando’s leveranciers moet tegen 2025 eveneens
dergelijke ‘science-based targets’ (SBT’s) implementeren, zo stelt
Zalando in het persbericht. Het bedrijf hoopt zo ‘een positief effect op de
gehele productieketen’ te genereren.

Het stellen van de uitstootdoelen is in lijn met de
duurzaamheidsstrategie die het bedrijf in oktober 2019 presenteerde onder
de noemer ‘do.More’. Zalando verklaarde destijds volledig
CO2-neutraal te zullen gaan opereren.

Beeld: Zalando

Bron: Fashion United