Waarom zijn sommige sneakers zo duur? Deze vraag stelde retailketen
Zeeman zichzelf en ging op onderzoek uit. De textielsuper ontwikkelde
volgens een persbericht een heel dure sneaker, de ‘Hybrid Z’ gedoopt, en
een heel goedkope sneaker, met de naam ‘Basic Z’. Waar zitten de
verschillen in behalve in de prijs?
Zeeman onderzoekt: wat maakt een dure sneaker zo duur?
Voor de ‘Hybrid Z’ heeft Zeeman volgens het persbericht de aanpak van
produceren overgenomen van high-end sneakermerken. Zeeman liet
verschillende influencers, waaronder Lizzy van der Ligt, Yuki Kempees,
Sanne Poeze en GirlonKicks meedenken over de campagne. “We maakten een
uniek en opvallend ontwerp, als echt fashion statement. Door de sneaker in
een beperkte oplage van vijfhonderd stuks op de markt te brengen, houden we
de ‘Hybrid Z’ exclusief. Met een uitgebreide marketingcampagne en social
media creëren we een hype”, aldus Zeeman in het bericht.
De retailketen vervolgt zijn aanpak: “De extreme sneaker verkopen we
online via een zogenaamde raffle (consumenten krijgen een ticket voorzien
van nummer waarmee hij/zij kans maakt op de prijs red.) en zal tijdelijk
verkrijgbaar zijn in exclusieve pop-up stores in Amsterdam en Antwerpen. De
‘Hybrid Z’-sneaker is verkrijgbaar in maat 37 tot en met 45 en kost 200
euro.”
Voor de ‘Basic Z’ volgde Zeeman zijn eigen werkwijze. Die gaat naar
eigen zeggen uit van een eenvoudig ontwerp met goede materialen als basis.
Deze sneaker werd in grote aantallen (20.000 stuks) gemaakt. Vervoer ging,
ruim gepland en voor de laagst mogelijke kosten, over zee. Er werd geen
dure reclame gemaakt, alleen een duidelijke productfoto. Op deze manier lukte
het Zeeman om een ‘kwalitatieve basic sneaker te maken, voor de laagst
mogelijke prijs’. De ‘Basic Z’ is er in maat 37 tot en met 45 en is vanaf
1 juni te koop voor 12,99 euro in 600 Zeeman winkels en in de webshop van
de retailer.
De ‘Hybrid Z’ is niet gemaakt als serieuze stap van de retailer om de
high-end-markt te betreden. Consumenten kunnen de ‘Hybrid Z’ op twee
manieren bemachtigen: door zich vóór 29 mei 12.00 uur voor de raffle op
www.hybriddrop.com in te schrijven of om af te reizen naar de Zeeman pop-up
store in Amsterdam of Antwerpen op 31 mei en op 1 en 2 juni. De winst die
Zeeman met de ‘Hybrid Z’ maakt, gaat naar Save Our Sisters in India, een
doel dat Zeeman naar eigen zeggen als 14 jaar steunt.
Over Zeeman
Zeeman opende zijn deuren in 1967 en behoort tot
de grootste moderetailers van Nederland. Zeeman
ontvangt jaarlijks 70 miljoen klanten in de 1.300 winkels; 521 in
Nederland, 178 in Duitsland, 276 in België, 278 in Frankrijk, 32 in Spanje,
3 in Oostenrijk en 12 in Luxemburg. In 2012 lanceerde Zeeman zijn webshop
in Nederland en in 2016 in België.
Beeld: Zeeman
Bron: Fashion United